Wednesday, January 9, 2008

Kuasa Hijrah Kuasa Untuk Berubah


Sebenarnya hijrah Rasulullah SAW ke Madinah membawa erti kelahiran sebuah Negara Islam yang pertama di alam ini (di kala itu) dan ini juga pernyataan akan wujudnya sebuah pemerintahan Islam (Khilafah) di bawah kelolaan pengasasnya yang pertama Muhammad ‘alaihissalatu Wassalam.”
[Fiqh al-Sirah, Muhammad Sa’id Ramadan Al-Buti]



“Satu Muharam detik permulaan.. Perkiraan tahun Islam Hijrah… Penghijrahan nabi dan umat Islam.. dari kota Makkah ke kota Madinah……”

Inilah dia nasyid popular dari zaman kanak-kanak sehinggalah ke hari ini. Namun pada saya, ketika kanak-kanak pengertian hijrah kurang dihayati malahan langsung tidak tahu menahu antara kaitan hijrah, Ma’al Hijrah, mahupun apa-apa perkara berkaitan Hijrah. Apatah lagi senonim dengan budaya masyarakat hari ini yang langsung tidak tahu menahu berkaitan tahun Hijrah. Jika anda tidak percaya, cuba tanya diri sendiri atau sahabat dari semasa ke semasa, berapa haribulan hari ini dalam tahun Hijrah. Takpun soalan mudahnya, bulan apa sekarang ini dalam tahun hijrah, ataupun lebih mudah lagi tahun ke berapa hijrah sekarang nie? Mesti ramai akan mula menggaru kepala dan kemudian mula menukar topic perbincangan. Agaknya kalau bapak mertua nak test calon menantu bolehla kot guna soklan nie. Gerenti menngeletar seluruh badan memikirkan jawapannya.


Beberapa hari yang lalu saya baru membeli suatu buku yang saya rasakan sesuai untuk anda menilik dan memotivasikan diri anda. Buku yang diberi tajuk “Kuasa hijrah kuasa untuk berubah” ini memang agak sesuai dijadikan bahan bacaan anda bersempena dengan permulaan tahun Hijrah 1429 ini. Selain penjelasan dan langkah-langkah penting yang agak praktikal kearah penghijrahan anda, buku ini juga menyelitkan kisah-kisah hasil temuramah penulis dengan tokoh-tokoh terkenal tanah air. Sebagaimana dalam entry saya yang lepas, saya ada memetik saranan Jack Canfield berkaitan memperbanyakkan belajar dan membaca kisah tokoh-tokoh yang telah Berjaya, maka Kuasa Hijrah Kuasa Untuk Berubah mempunyai pakej kisah-kisah tersebut. Tahniah diucapkan kepada Dato’ Dr. Hj. Fadzilah Kamsah dan saudara Fadzli Yusof.


“Sesetengah orang melihat sesuatu seadanya dan berkata; kenapa? Saya impikan sesuatu yang tiada dan berkata; Kenapa tidak?’~ George Bernard Shaw ~
[dipetik dari buku One More Time, Tengku Farith Rithaudeen]

Sepatutnya pada saat ini, anda perlukan tekad dan disiplin diri untuk mengatakan kepada diri anda bahawa “Aku ingin berHIJRAH, aku ingin BERUBAH”. Jika anda gagal bukan lah bermakna anda gagal untuk selamanya. Apa yang saya yakini, GAGAL BERKALI-KALI BUKANLAH BERMAKNA GAGAL UNTUK SELAMANYA. Thomas A. Edison gagal berkali-kali sebelum dapat menghasilkan apa yang kita sebut sebagai Lampu ataupun "light bulb". Bill Gate juga pernah gagal sebelum menjadi manusia terkaya pada abad ini.

Nah apa lagi, kegagalan hanya sementara. Jika kita punyai keyakinan, nilai tawakal, serta amanah, kita bakal mengecap apa yang disebut sebagai KEJAYAAN.

p/s : Teringat kegagalan saya untuk memenangkan group sekolah rendah kami dalam pertandingan kuiz agama peringkat daerah Kulim, Kedah sempena Sambutan Ma'al Hijrah ketika darjah Enam. Alangkah sedihnya..

1 komen anda:

Mohd Hariri said...

Irzan yang ku kenali,

semenjak dari sekolah lagi, beliau sgt tekun dan cemerlang dlm pelajaran. Seorang yang teknokrat muslim berwibawa. Selamat berjaya, jangan lupa sahabat lama disini. Nila kita boleh berjumpa lagi yer, stkt melalui pertemuan maya shj tapi sgt mengagumkan.

Islamic Clock


About Me

My photo
Seorang bekas pelajar kejuruteraan di ipta tempatan ... To become success Muslim engineer.. SKSL 1999-1996 SMK Kulim 1997-2000 KISAS Klang 2000-2001 Matric UIA 2002-2004 UIAM 2004-2008 SCICOM 2008 Infineon Technology 2008-...

Ayuh ke Masjid

Ayuh ke Masjid

Sembang sembang


ShoutMix chat widget

Senyum Da'ie

Senyum Da'ie

Personaliti

Click to view my Personality Profile page

Pelawat

Pelawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Terima kasih kerana melayari ibnuishak.blogspot.com
Template by ibn_sabil | blog Blogger Templates