Sunday, November 23, 2008

Urus dan tadbir (sambungan )

Salam ukhuwwah,

Akhirnya saya beroleh kesempatan untuk berkongsi dengan anda, suatu pandangan, suatu buah fikiran berkaitan urus dan tadbir yang saya peroleh dari suatu kuliah. Kuliah maghrib yang disampaikan oleh Ustaz Elias Zakaria. Begini, lazimnya bila kita mentafsirkan apa-apa yang berkaitan pengurusan atau management lazimnya akan bermain2 di fikiran nama-nama tokoh-tokoh2 luar dengan idea-idea pengurusan mereka seperti Zig Ziglar, Sun Tzu, dan ramai lagi. (tibe-tibe blank nak ingat name penulis buku pengurusan.. huhuhu) Namun kita terlupa suatu perkara, sistem pengurusan diri yang cukup cantik dari selang waktu solat yang telah ditetapkan oleh Allah. Boleh juga kita definisikan sebagai sistem berjadual yang boleh diambil dan digunapakai berlandaskan waktu-waktu solat.

Secara umumnya, kita boleh bahagiakan hari kita kepada 5 sela waktu :
1. Working Prime Time (WRP)

Sela waktu ini merupakan bermula selepas kita solat subuh hingga ke zohor. Sedar ataupun tidak, sesudah subuh merupakan waktu yang paling nyaman dan segar untuk kita mulakan pekerjaan. Bayangkan hari kita bermula dengan bangun lewat, bersiap 5-10 minit, lewat sampai ke tempat kerja, terlupa gosok gigi, tak sempat sarapan... segalanya kelam kabut. Itu bagi individu yang belum berkeluarga. Bagi yang berkeluarga pula, mungkin situasi yang sama tiada sarapan buat anak2 dan suami. Segalanya tidak kene di tempat kerja kerana perut lapar. (tapi maybe yang kerja goverment takda masalah sbb banyak masa untuk keluar makan. :) tp yang kerja privae sector cnform kebulur). Lantaran itu segalanya terurus apabila kita mampu bangun awal mengerjakan solat subuh, ambil masa untuk berzikir, bertilawah, berma'thurat, bersiap diri, bersarapan. Segalanya teratur. Dan bermulanya kerja dengan niat ibadah kerana Allah. Akhirnya segala terancang, tersusun, kemas, serta hati juaga rasa gembira dan keluarga juga harmoni. Agaknya apa lagi kesan kepada masyarakat?
2. Waktu Kerja Sokongan (WKS)

Sela waktu ini merupakan waktu fasa kedua selepas solat Zohor hingga ke waktu Asar. Lazimnya kalau kita di rumah pasti sangat mengantuk kan? di sebabkan kita bekerja maka tak boleh la mengantuk di rumah. Apa lagi, rasa mengantuk di tempat kerja la. Ini merupakan sela waktu untuk kita meneruskan kerja-kerja yang masih belum siap atau tertangguh.
3. Waktu Berehat Diri (WRD)
Ini merupakan sela waktu selepas asar hingga ke maghrib. Waktu petang begini jika tidak kena caranya pasti anda terperangkap di dalam kesesakan lalu lintas jika anda bekerja di kuala lumpur atau p.pinang (jamabatan). Tentu stress, tension, bermuram durja dsbgnya. Waktu ini merupakan waktu untuk kita rehatkan diri. Bagaimana berehat? Tidur tentulah tidak sesuai. Inilah masa untuk anada bersukan, berjalan di taman (bukan berdating di taman), bermain badminton, berkebun, bercucuk tanam, berlari-lari anak, berjoging. Memang banyakla aktiviti merehatkan diri. Peluh keluar, stress juga hilang. Apa lagi hidup anda lebih ceria.
4. Waktu Muhasabah

Bak kata orang-orang tua, syaitan berkeliaran pada waktu senja. Lazimnya kita akan lihat ibu-ibu akan memanggil anak2 mereka pulang ke rumah sejurus berlabuhnya siang menandakan senja. Ini merupakan sela waktu antara Maghrib dan Isyak. Inilah waktu kita untuk bermuhasabah. Sungguhpun sela waktunya singkat lebih kurang 47-50 minit. Namun, pelbagai aktiviti muhasabah, majlis ilmu, tadah kitab dsbg mampu dilaksanakan. Lebih baiknya jika dapat berjamaah di masjid. Sejurus selepas maghrib boleh, beriktikaf, bertilawah, bermuhasabah, mengikuti majlis ilmu, berusrah dsbg.
5. Zon Bersama Keluarga

Waktu selepas isyak masanya panjang sehingga subuh keesokan harinya. Lazimnya peruntukan masa pertama tentulah untuk besama anak-anak. Anak-anak menyiapkan kerja rumah sambil ibu dan ayah memantau dan memberi tunjuk ajar bukannya mengharapkan guru2 di sekolah dan pusat tusyen semata-mata. Setelah anak-anakm tidur, maka tiba pula zon suami isteri. Tanggungjawab seharian terhadap suami mahupun isteri juga penting untuk menjamin keharmonian rumah tangga. Apa tanggung jawab tersebut, kawenla dulu. :)

Akhirnya tiba pada zon terakhir iaitu zon himpun daya. Tidur yang optimum penting untuk menjamin kecergasan dan kecerdasan esok hari. Kekuatan untuk bangun malam juga perlula dibina sebagai tanda kita adalah Pejuang Islam.


Mungkin inilah serba sedikit berkaitan Urus dan Tadbir Diri. Memang sangat banyaknya kesan jika perkara ini mampu dilaksan oleh keseluruhan Muslim di Malaysia. Kalaupun belum sampai masanya seluruh Muslim, apa kata kita selaku penggerak-penggerak dakwah serta ahli gerakan mulakan dahulu sebagai quwah yang baik kepada ahli masyarakat. Tentu kita bakal membina masyarakat yang maju selangkah kehadapan kelak!

1 komen anda:

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

Islamic Clock


About Me

My photo
Seorang bekas pelajar kejuruteraan di ipta tempatan ... To become success Muslim engineer.. SKSL 1999-1996 SMK Kulim 1997-2000 KISAS Klang 2000-2001 Matric UIA 2002-2004 UIAM 2004-2008 SCICOM 2008 Infineon Technology 2008-...

Ayuh ke Masjid

Ayuh ke Masjid

Sembang sembang


ShoutMix chat widget

Senyum Da'ie

Senyum Da'ie

Personaliti

Click to view my Personality Profile page

Pelawat

Pelawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Terima kasih kerana melayari ibnuishak.blogspot.com
Template by ibn_sabil | blog Blogger Templates