Tuesday, December 11, 2007

Akhirnya ayat-ayat cinta terbit sebagai filem


Akhirnya novel "Ayat-ayat Cinta" difilemkan. Bagi mereka yang belum membaca novel tersebut mungkin akan merasa, ia filem mengenai cinta muda-mudi yang sebagaimana kita lihat hari ini. Namun. bagi mereka yang sudah membacanya, pasti tidak sabar untuk melihat wayang gambarnya walaupun mungkin tidak dapat mengatasi keseronokan imaginasi minda semasa membaca novel ini. Bagi yang ingin melihat komen berkaitan novel ini, boleh dilihat di sini.



Movie trailer "Ayat-ayat Cinta"

Ayat-Ayat Cinta merupakan novel berbahasa Indonesia karangan Habiburrahman El Shirazy yang diterbitkan pertama kali pada tahun 2004 melalui penerbit Basmala dan Republika. Novel ini berisikan 418 halaman dan berjaya menjadi salah satu novel best seller di Indonesia yang dicetak sampai dengan 160 ribu eksemplar (tak tahu nak terjemah camne, heheh) hanya dalam jangka waktu tiga tahun. Ayat-Ayat Cinta juga merupakan pelopor karya sastera islami yang sedang dalam masa kebangkitannya dewasa ini.


Ringkasan : Novel ini berisikan cerita tentang seorang pemuda Indonesia bernama Fahri bin Abdullah Shiddiq yang telah tujuh tahun menempuh pendidikan di Universiti Al Ahzar di Kairo, Mesir. Dalam kehidupannya sebagai seorang mahasiswa dia menempuhi banyak tentangan dalam hidup dari masalah kewangan, kesihatan, sampai urusan cinta. Pada suatu saat Fahri bertemu dengan seorang gadis Amerika yang tertarik dengan agama Islam bernama Alicia dan seorang gadis Jerman Palestin Turki bernama Aisha yang menaruh hati pada Fahri. Dalam novel ini, Fahri dikisahkan sebagai seseorang yang sempurna, hampir tanpa cacat sedikitpun. Pintar, rajin dan beruntung mendapatkan isteri yang kaya serta banyak disukai oleh orang-orang, termasuk kaum hawa. Nak tahu selanjutnya ? Dapatkan buku tersebut di pasaran.


Film Ayat-Ayat Cinta, Artikel utama: Ayat-Ayat Cinta (film)
Melihat keberhasilan penjualan novel ini, sutradara Indonesia Hanung Bramantyo sedang menggarap pembuatan film Ayat-Ayat Cinta yang dibintangi oleh Fedi Nuril sebagai Fahri, Rianti Cartwright sebagai Aisha, Zaskia Adya Mecca sebagai Noura, dan Melanie Putria sebagai Nurul.

p/s: Bile orang Islam akan maju dalam dunia perfileman untuk penghasilan lebih banyak filem islamik?

2 komen anda:

miss double_m said...

assalamu'alaikum,

sgt tertarik dgn kemunculan movie ini..

tp sehingga sekarang, saya tertanya2, apakah hukum menerbitkan filem islamik ini, apabila trdptnya, scene2/lakonan percampuran antara wanita dan lelaki yg bukan mahram.

walaupun mesej yg nak disampaikan adalah baik, tp, apakah hukum lakonan percampuran itu?..

sekadar nak meminta pandangan.

mawar_bungsu said...

blog yg menarik...promosi jg menarik...wp sy di indonesia (belajar), namun blum punya kesempatan utk membaca novel yg 'ngetop' ini...

buat miss_double_m: sekadar pendpt dr saya: dunia perfileman sendiri sbtulnya mmg dunia yg penuh maksiat, brdsrkan pergaulan yg mgkin tdk dpt lari dr hal2 trtentu...tp krn dunia filem itu slh satu wacana berkesan utk sebar dakwah (bukan dkwh sekalipun)kpd umum, kenapa kita msh pertikai perkara2 yg tdk dpt dielak itu? serah sj pd Allah hal2 yg tdk terjg oleh kita (sbg penonton)...pokoknya, mg2 filem islamik mmpu merubah hati2 manusia ke arah yg tdk melalaikan...

Islamic Clock


About Me

My photo
Seorang bekas pelajar kejuruteraan di ipta tempatan ... To become success Muslim engineer.. SKSL 1999-1996 SMK Kulim 1997-2000 KISAS Klang 2000-2001 Matric UIA 2002-2004 UIAM 2004-2008 SCICOM 2008 Infineon Technology 2008-...

Ayuh ke Masjid

Ayuh ke Masjid

Sembang sembang


ShoutMix chat widget

Senyum Da'ie

Senyum Da'ie

Personaliti

Click to view my Personality Profile page

Pelawat

Blog Archive

Pelawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Terima kasih kerana melayari ibnuishak.blogspot.com
Template by ibn_sabil | blog Blogger Templates