Tuesday, December 11, 2007

Anjakan Paradigma dan perspektif kanak-kanak


“Abang gheja apa?” tanya saya.
“Gheja engineer ja,” sambutnya perlahan.
“Gheja engineer tu best tak bang?” tanya saya lagi ingin tahu.
“Blehla tahan. Takla teruk sangat. Kalau kat kilang abang tu, just pi check mesin-mesin ja. Banyak masa duduk ja. Pastu nanti ronda la lagi kalau mesin ada problem ka apa ka.” Jawabnya selamba.
“Owh macam tu.” Saya mengangguk paham.

Malam tersebut cita-cita saya berubah lagi. Bukan lagi ingin jadi guru seperti abah. Tapi ingin menjadi engineer seperti abang di hadapan rumah saya tu. Dia fasih berbahasa jepun. Pastu boleh mengajar saya tuisyen bahasa inggeris (Saya memang agak lemah berbahasa inggeris semasa sekolah rendah). Ah, Aku ingin menjadi seorang engineer! Itulah tekad seorang kanak-kanak berusia 8 tahun. Ketika itu tahun 1992. Kini sudah penghujung 2007. Pengajian saya juga bakal tamat. Saya bakal bergelar siswazah kejuruteraan mekatronik. Inikah cita-cita yang saya impikan semasa tahun 1992 dahulu?

Hakikatnya semua orang memiliki cita-cita. Kanak-kanak kerap berubah cita-cita. Saya kira apabila angkasawan pertama negara Sheikh Muszaphar menjejakkan kaki untuk menandakan beliau merupakan rakyat Malaysia pertama menjejak kaki ke ISS, sekali gus sebagai MUSLIM ketiga sampai ke ruang angkasa, tentu ramai kanak-kanak yang mengubah cita-cita mereka untuk menjadi angkasawan pula. Kanak-kanak telah belajar untuk mendapat paradigma berbeza mengikut perspektif apa yang mereka lihat, apa yang mereka dengar dan apa yang mereka baca. Minda mereka menganalisis maklumat dengan kapasiti kemampuan mereka pada masa tersebut, dan seterusnya membuat keputusan untuk MENJADI APA? Bagaimana kita yang telah dewasa? Adakah kita menganalisis maklumat yang kita ada untuk mengubah paradigma kita? Kita punyai mata, telinga dan minda. Tentulah jawapannya YA.

Istilah “ANJAKAN PARADIGMA” atau “PARADIGM SHIFTING” tentu merupakan istilah istimewa dan agak menarik untuk kita bicarakan. Pertama kali saya mendengarnya semasa saya sekolah rendah, tetapi saya mula memahaminya apabila berada di Universiti. Nampaknya begitu lama jurang masa yang memahamkan saya berkaitan istilah ini. Mungkin saya malas mengkaji. Mungkin juga saya malas membaca. Ataupun mungkin saya merasa diri saya sudah faham. Akhirnya, bersyukur kerana saya telah memahami. Hehehe.

Anda ingin memahami? Saya suka mencadangkan anda membaca buku 7 habit the most effective people karya Steven Convey. Saya suka menyimpulkan dengan cerita Steven Con vey berkaitan paradigm shifting. Suatu hari beliau pulang dari bandar dan naik sebuah train (baca: LRT kalo kat Malaysia). Maka ketika di dlam train, jeng jeng jeng..(macam suspen jer) masuk seorang lelaki dengan dua orang anaknya yang agak kecil. Dengan wajah yang selamba, lelaki tersebut duduk di satu kerusi. Selepas beberapa minit, kelihatan anak-anaknya mula membuat bising dan berlari ke sana sini sekali gus menimbulkan rasa kurang senang penumpang lain. Penumpang mula merasa gelisah dan rasa tidak puas hati melihat perlakuan anaknya. Ketika itu, steven pula merasa pelik dengan perilaku ayah kepada kanak-kanak tersebut yang langsung tidak mengendahkan perilaku anak-anaknya yang agak buas (baca: nakal). Maka steven pun memberanikan diri untuk menegur lelaki tersebut berkaitan anak-anaknya. Anda tahu apa yang di jawab oleh lelaki tersebut? Jeng jeng jeng... (Suspen lagi) Dia menjawab dengan perlahan, bahawa ibu kepada kanak-kanak ini baru meninggal dunia, dan dia berasa sangat sedih dan tidak tahu apa yang perlu dibuatnya. Dia berasa seperti putus harapan. Maka, Steven mengatakan rasa tidak puas hati dan marahnya tiba-tiba hilang. Perasaan simpati pula yang muncul. Penumpang lain yang turut merasa marah tadi juga berubah sikap, dan mula menyampai rasa takziah mereka kepada lelaki tersebut. Anda lihat, bagaimana paradigm shifting telah berlaku kepada steven dan penumpang2 tersebut.

Untuk kisah selanjutnya, bacalah buku tersebut. Memang berbaloi. Boleh juga menyemak link di http://saifulislam.com/. (Ada diceritakan serba sedikit berkaitan habit 1,2,3,6).
p/s : Read to lead. Carita steven tu sekadar sekilas pandang bacaan saya. Mungkin ada yang bertukar. Tapi maksudnya begitulah.

0 komen anda:

Islamic Clock


About Me

My photo
Seorang bekas pelajar kejuruteraan di ipta tempatan ... To become success Muslim engineer.. SKSL 1999-1996 SMK Kulim 1997-2000 KISAS Klang 2000-2001 Matric UIA 2002-2004 UIAM 2004-2008 SCICOM 2008 Infineon Technology 2008-...

Ayuh ke Masjid

Ayuh ke Masjid

Sembang sembang


ShoutMix chat widget

Senyum Da'ie

Senyum Da'ie

Personaliti

Click to view my Personality Profile page

Pelawat

Blog Archive

Pelawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Terima kasih kerana melayari ibnuishak.blogspot.com
Template by ibn_sabil | blog Blogger Templates