Saturday, November 29, 2008

Islam Terrorist? Israel bukan terrorist?


Jambatan merentasi Bosphorus



Salam ukhuwwah,

Andai kerajaan khilafah tidak ditumbangkan pada tahun 1924 di Turki oleh rejim Mustafa Kamal Attarturk, tentu hari ini tiada ungkapan terrorist buat umat Islam. Semestinya Islam yang juga bermaksud sejahtera tidak memusuhi sesiapa kecuali mereka yang tegar serta memerangi agama ini. Peristiwa di Mumbai, seolah2 cuba mencetus semula idea Islam Terrorist yang dicetuskan Amerika sejak peristiwa WTC 11 Sept. Sungguhpun ader sedikit keganjilan serta teori konspirasi yang wujud disebalik peristiwa, Islam dan umatnya terus dihenjak serta di tuduh sebagai ancaman terrorist. Sedangkan Semenanjung Gaza yang terpaksa bergelap dan terputus bekalan makanan akibat sekatan tentera Israel langsung tidak ditegur dan dituduh sebagai terrorist pencekik darah. Lantas mereka dilayan ala layanan diraja dengan rundingan damai. Tidak seperti Sempadan Iraq yang dibom hanya kerana disyaki persembunyian suspek pengganas yang akhirnya membunuh warga awam.
Saya baru terbaca novel Rona Bosphorus semula. (Dulu pernah baca tapi dah lama. Buku dihadiahkan pada sahabat. :) Saya cuma tertarik dengan gambaran masyarakat Turki yang terus menerus cuba untuk bangkit mengangkat semula keagungan Islam. Tidak hairanlah, bagaimana Adnan Menderas pernah dilantik sebagai Perdana Menteri manakala Cela Bayar pula sebagai Presiden republik itu pada tahun 1950. Siapa Adnan Menderas ?
"He was more tolerant towards traditional lifestyles and different forms of practice of Islam than Atatürk and his party had been - he campaigned in the 1950 elections almost exclusively on the platform of legalizing the Arabic language adhan, which had been banned. " wikipedia
Tidak hairanlah apabil azan dilaungkan semula dalam bahasa Arab, ramai di kalangan rakyat Turki yang mengalirkan air mata. Malah ada pula yang keluar dari rumah mereka lantas terus sujud di jalan-jalan raya sebagai tanda gembira dan syukur atas perubahan itu.

Bila sebut kisah Turki tentu sahaja banyak cerita yang terpancar dari kotak minda saya. Tapi tunggulah dahulu. Mungkin nanti beroleh lebih kesempatan untuk menulis sedikit. Saya kira ramai juga pengkaji2 sejarah Turki yang mungkin juga banyak menulis berkaitan Turki dan sejarahnya. Juga isu-isu semasa, politik siasah serta ragam pimpinan. Banyak sekali. Antara yang popular ialah berkaitan Merve Kavakçı yang telah dilarang dari mengangkat sumpah di Parlimen Turki hanya kerana die memakai hijab. Peristiwa tersebut berlaku pada 18 April 1999 yang turut mendapat liputan akhbar.

Istanbul dari pandangan udara. dulunya di kenali sebagai Islambol setelah ditawan oleh

Sultan Muhammad al-Fateh.

Yang pastinya dunia sedang bergolak. Disebalik krisis ekonomi Amerika yang turut melanda dunia, pergolakan di Thailand, peristiwa Mumbai yang katanya mencetus semula pergolakan India-Pakistan (sebelum ini lebih terarah perebutan Kasymir), sekatan rejim Israel di Gaza, dan pelbagai lagi pergolakan dan bencana yang menimpa pastinya memerlukan kuasa Islam untuk diangkat semula sebagai solusi utama. Dunia Islam ptut mulakan langkah menawarkan solusi Islam sebagai the way of life dalam aspek ekonomi, pentadbiran, dan segala-galanya.


0 komen anda:

Islamic Clock


About Me

My photo
Seorang bekas pelajar kejuruteraan di ipta tempatan ... To become success Muslim engineer.. SKSL 1999-1996 SMK Kulim 1997-2000 KISAS Klang 2000-2001 Matric UIA 2002-2004 UIAM 2004-2008 SCICOM 2008 Infineon Technology 2008-...

Ayuh ke Masjid

Ayuh ke Masjid

Sembang sembang


ShoutMix chat widget

Senyum Da'ie

Senyum Da'ie

Personaliti

Click to view my Personality Profile page

Pelawat

Pelawat


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Terima kasih kerana melayari ibnuishak.blogspot.com
Template by ibn_sabil | blog Blogger Templates